مقاله علمی

فوت و فن های انتخاب رب گوجه مرغوب

رب گوجه فرنگی ، چه خانگی و چه کارخانه‌ای باید رنگ طبیعی گوجه‌فرنگی را داشته باشد؛ یعنی نه خیلی قرمز باشد که در این صورت نشان‌دهنده استفاده از رنگ‌های افزدونی است و ‌نه خیلی ارغوانی باشد و  آنچه که هنگام مصرف رب گوجه‌فرنگی بسیار اهمیت دارد استفاده از رب گوجه فرنگی با ناخالصی‌های کمتر است. با ما همراه باشید تا در این مقاله با فوت و فن های نگهداری صحیح رب گوجه و شناسایی یک رب گوجه مرغوب آشنا شوید.

 باز کردن و بستــه بنـدی

پیش از باز کردن در رب گوجه فرنگی، باید سطح خارجی قوطی را به خوبی با مایع ظرف شویی بشویید و سپس در قوطی را باز کنید. رب گوجه فرنگی در برابر فساد بسیار حساس است. برای ماندگاری بیشتر رب و جلوگیری از کپک زدن آن، بهتر است پس از بازکردن در قوطی رب، محتوی قوطی را در یک ظرف شیشه‌ای دردار خالی کنید و آن را در یخچال قرار دهید. همچنین هنگام استفاده از رب، از قاشق تمیز استفاده کرده و پس از مصرف، در شیشه را محکم ببندید و در یخچال قرار دهید. یکی از مواردی که بعضی اوقات هنگام مصرف تشخیص رب گوجه خوب مشخص نمی‌شود،  تقلبی بودن آن است.

  به تاخــیر انداختن روند کپگ زدگـی

برای به تاخیر انداختن روند کپک زدگی رب خانگی تان ، بهتر است روی رب را با یک لایه نازک روغن بپوشانید. همچنین رب ها باید در ظروف شیشه ای نگهداری شوند. ظروف فلزی، حلبی و آلومینیومی ظروف مناسبی برای نگهداری رب ها به خصوص رب های خانگی نیستند. حتی رب های صنعتی هم زمانی که در رب باز می شود باید محتویات آن در ظرف شیشه ای منتقل شود.

 از مصرف رب گــوجـه کپک زده خودداری کنیــد!

کپک ریشه های بسیار طولانی و درازی دارد که به عمق ماده نفوذ پیدا می کند و با چشم مسلح عمق ریشه کپک قابل مشاهده نیست. به همین دلیل توصیه میشود هر ماده غذایی که کپک زده دور بریزید، در غیر این صورت مصرف محصولات کپک زده به دلیل اینکه دارای سموم قارچی مثل آفلاتوکسین هستند، فرد مصرف کننده را مستعد سرطان به خصوص سرطان کبد می کنند.

 تشخیص رب گــوجه فرنگــی مرغــوب!

 آنچه که هنگام مصرف رب گوجه‌فرنگی بسیار اهمیت دارد استفاده از رب گوجه فرنگی با ناخالصی‌های کمتر است. برای پی بردن به وجود ناخالصی در رب، می‌توانید آن را روی یک سطح صاف و سفید مانند پشت سینی، بریزید و با شیء مسطح دیگری مانند شیشه یا ته لیوان، روی آن فشار آورید تا رب پخش شود و به صورت یک لایه نازک در میان دو سطح قرار بگیرد.
در این صورت، ناخالصی‌هایی مانند هسته، پوسته، ذرات خارجی، چوب و سایر مواد زاید به راحتی قابل تشخیص خواهد بود. رب گوجه فرنگی باید یک دست و عاری از هرگونه ناخالصی و ذرات تیره، پوسته‌های گوجه و هسته باشد و نیز عاری از هرگونه طعم یا بوی تند و زننده مانند بوی کپک یا ماندگی باشد.

ظاهر رب باید چگونه باشد؟

رب گوجه فرنگی چه خانگی و چه کارخانگی باید رنگ طبیعی گوجه فرنگی را دارا باشد. به این معنا که نه خیلی قرمز باشد که در اینصورت از رنگ های شیمیایی در تهیه آن استفاده شده و نه خیلی ارغوانی باشد که این نشان دهنده استفاده از گوجه نامرغوب در طبخ رب است.

 تشخیص رب گــوجه فرنگــی مرغــوب از روی رنگ!

رب ، چه خانگی و چه کارخانه‌ای باید رنگ طبیعی گوجه‌فرنگی را داشته باشد؛ یعنی نه خیلی قرمز باشد که در این صورت نشان‌دهنده استفاده از رنگ‌های افزدونی است و ‌نه خیلی ارغوانی باشد.
در این صورت می‌توان گفت از گوجه‌های نامرغوب استفاده شده است. باید حد وسط یعنی بین رنگ‌های صورتی و قرمز باشد.
یک راه تشخیص وجود ناخالصی در رب این است که یک قاشق از رب را در یک لیوان آب سرد حل نمایید. اگر رنگ آب قرمز بود رب مرغوب و اگر متمایل به نارنجی یا زرد بود، نشان دهنده وجود ناخالصی هایی مانند کدو و سیب زمینی است.

 تشخیص رب گــوجه فرنگــی مرغــوب در حین سرخ کردن!

 وقتی رب گوجه‌فرنگی داخل روغن خوب پخش شود، یعنی رب مرغوبی است. اما اگر رب در روغن حالت گلوله‌ ای شود، نشان‌دهنده کیفت بد رب گوجه‌فرنگی است که ممکن است غیر از گوجه‌فرنگی از ترکیبات دیگری مثل کدو، نشاسته و‌… استفاده شده باشد.
اگر رب را داخل روغن حرارت دهید و نقاط سیاه‌رنگی داخل روغن تشکیل شوند. بازهم این حالت نشان‌دهنده پایین بودن کیفیت رب است که حاوی ناخالصی‌های زیادی است.
این موارد پارامتری‌هایی هستند که غیر از اینکه در قوطی را باز می‌کنید، می‌توانید از این طریق مرغوبیت آن را چک کنید.

 آیا تشخیص بنزوات سدیم دررب گــوجه فرنگــی امکان پذیر است؟

وجود افزودنی هایی مثل بنزوات سدیم با هیچ روشی قابل تشخیص نیست مگر اینکه با ابزارهای مخصوص آزمایشگاهی این کار انجام شود. برای همین تشخیص آن برای یک فرد مصرف کننده کار سختی است و با چشم غیرمسلح قابل شناسایی نیست. اگر با کپک های کوچکی روی رب مواجه شدید بدانید که این موضوع نشان دهنده کیفیت بد رب نیست.

این اطمینان را به مصرف کنندگان محترم محصولات سالی میدهیم که در هیچ کدام از محصولات این سبد غذایی از مواد افزودنی یا نگه دارنده استفاده نمیشود و استرلیزه کردن ظروف قبل و بعد از پخت در دستگاههای اتوکلاو از رشد و حیاط هرگونه باکتری جلوگیری میکند

 

نکات مهم در استفاده از رب گوجه فرنگی

 اول: رب بسته بندی شده  با مجوزهای لازم(بخصوص مجوز وزارت بهداشت) و مشخصات کامل مثل نام تجاری، نام و نشان محل نولید، وزن خالص، تاریخ تولید  و انقضا را انتخاب کنید.

دوم: حتی الامکان از مصرف رب های خانگی که از روند تولید آن بی اطلاع هستید خودداری نمایید.

سوم: به منظور به تاخیر انداختن فرایند کپک زدن می توان روی رب را با یک لایه روغن پوشاند.

چهارم: بهترین ظرف برای نگه داری رب گوجه فرنگی ظروف شیشه ای با درب محکم است.

پنجم: از مصرف رب کپک زده اکیدا خودداری شود.

 

رب گوجه فرنگی سالی، ضامن سلامتی

این اطمینان را به مصرف کنندگان محترم محصولات سالی میدهیم که در هیچ کدام از محصولات این سبد غذایی از مواد افزودنی یا نگه دارنده استفاده نمیشود و استرلیزه کردن ظروف قبل و بعد از پخت در دستگاههای اتوکلاو از رشد و حیاط هرگونه باکتری جلوگیری میکند.

جالب است بدانید که!
  گوجه فرنگی حدوداً از ۵۰۰ سال پیش از مسیح در جنوب مکزیک پرورش داده می‌شد. بومیان پوئبلو بر این باور بودند که کسانی که دانه‌ های گوجه فرنگی را مصرف می‌کردند با نیروهای خدایان متبرک می‌شدند.
  این گیاه از دو طریق وارد ایران شد: راه اول از طریق ترکیه و ارمنستان، و راه دوم از طریق سفرهای مکرر خاندان قاجار به فرانسه بود!
 ترکیبات گوجه فرنگی شامل حدود ۹۰ درصد و یا کمی بیشتر آب می باشد و بقیه آن را پروتئین، چربی، قندهای مختلف از جمله گلوکز و فروکتوز، ویتامین های A ، C ، K ، تیامین، ریبوفلاوین، پانتوتنیک اسید، اسید فولیک، ویتامین E ، اسید آمینه های ضروری، املاح معدنی از جمله کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، منیزیوم، مس، منگنز، کبالت، روی و آرسنیک می باشد.
 گوجه فرنگی با ایجاد احساس سیری برای مدت طولانی، در کنترل وزن افراد تأثیر زیادی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *