مقاله علمی

عسل طبیعی، معجون شفابخش!

همه ما میدانیم که عسل را زنبورعسل تنها از شهد گل ها و گیاهانی که در سلول های مومی “شان” در کندو ذخیره کرده باشند، تولید می کنند. اما این همه ی داستان نیست. دخالت های انسانی در فرایند تولید عسل و  گاها حذف زنبور از فرایند تولید عسل موجب تقلب های فراوانی می شود. به طور مثال عسل تقلبی که در فرایندی بدون حضور زنبورعسل تولید  می شود و مایعی است شیرین شبیه عسل که از پخته شدن گلوکز تجاری، شکر، اسید سیتریک، اسانس و … به دست  می آید و برای سلامتی انسان نه تنها مفید نیست بلکه زیان آور است!

کارشناسان برای شناسایی عسل طبيعي از روش‌های آزمایشگاهی استفاده می‌کنند اما با استفاده از روش‌های ساده تجربی که به آنها  می پردازیم، شما نیز می‌توانید نوع طبیعی عسل را از تقلبی تشخیص دهید. در این مقاله تصمیم داریم که شمار را با راز و رمزهای خرید یک عسل مرغوب آشنا کنیم تا با در اختیار داشتن اطلاعات کافی، انتخابی درست در هنگام خرید انجام دهید.

روش سنتی تعیین مرغوبیت عسل

روشی که همواره از زمان های قدیم برای تشخیص کیفیت عسل استفاده می شد چشیدن، بوییدن و مزه کردن عسل است که به مرور با کسب تجربه در این زمینه می توان تشخیص درستی انجام داد. دکتر اسفندیار رشید زاده عسل شناس و زنبوردار نمونه کشور در این باره می نویسد: برای مصرف کننده یک راه بیشتر برای تشخیص عسل وجود ندارد آن هم استفاده از ابزارهایی است که بدن در اختیارش گذاشته است. با چشمانش شکل ظاهری عسل را ارزیابی کند، با بینی اش آن را بو کند، با زبانش آن را مزه مزه نماید و اگر مجموعه باب طبعش بود و اگر عسل بخصوص عطر و طعم گلها را داشت، این عسل، عسل طبیعی است و ارزش آن را دارد که بهای آن را در حد معقول بپردازد.

مزه کردن عسل

عسل طبیعی علاوه بر شیرینی منحصر به فردش، دارای مزه و طعم ویژه ای است که فقط در عسل طبیعی وجود دارد. عسل طبیعی به سرعت در دهان آب می شود و پس از مصرف ايجاد انرژي مي كند، در حالي كه عسل تقلبی طعمی مانند آبنبات دارد. با تست کردن و کسب تجربه می توانید تفاوت را کاملا احساس کنید.

عطر و بوی طبیعیاز نظر زنبورداران طعم و بوی عسل از مهم ترین خصوصیات عسل محسوب می شود. انواع طعم و بوی عسل به اندازه تنوع شهد گیاهان در طبیعت است و رنگ و طعم و بوی عسل ارتباط مستقیمی با گیاه منبع دارد. اگر درپوش عسل طبیعی مدتی بسته باشد، هنگام باز کردن درپوش بو و رایحه مطبوع گلها را می توانید استشمام کنید در حالیکه این عطر و بو در عسل تقلبی وجود ندارد.

سرعت حل شدن عسل درآب

اگر مقداری عسل طبیعی را در یک لیوان آب سرد بریزید، می‌بینید که عسل کاملا حالت چسبندگی خود را حفظ می‌کند و خیلی سخت و دیر در آب سرد حل می‌شود، اما عسل تقلبی به سرعت در آب حل می‌شود.

رس زدن عسل:

عسل طبیعی به دلیل داشتن دیاستاز بعد از مدتی ته‌نشین می‌شود و اصطلاحا شکرک می‌زند؛ یعنی ذرات قند عسل متبلور می‌شود و عسل مانند روغن نباتی سفت مي شود. اما معمولا عسل های معتبر موجود در بازار علیرغم طبیعی بودن آن معمولا برای مدت طولانی شکرک نمی زنند. علت این امر این است که در کارخانه های بسته بندی برای جلوگیری از کرستالیزه شدن عسل و به تاخیر انداختن آن و همچنین به دلیل این که مصرف کننده عسل مایع و شفاف را می پسندد، بعد از استخراج عسل و فیلتر کردن ، عسل را تقریباً ۳۰ دقیقه در دمای ۶۰ درجه ی سانتیگراد حرارت می دهند، یا به عبارتی پاستوریزه می کنند تا عسلی شفاف و روان به دست آید که البته در این فرایند همه ی خواص عسل محفوظ باقی می ماند.

نام های معتبر

در نهایت آسان ترين روش تشخيص عسل طبيعي، خريد محصولات معتبر مي باشد كه از اعتبار و کیفیت آنها مطلع هستيد.

این محصولات با شناسه نظارت بهداشتی از وزارت بهداشت و درمان و یا پروانه ساخت به بازار عرضه می شود.

توصیه هایی برای خرید عسل

  • اندازه گیری میزان مرغوبیت عسل از طریق برگرداندن شیشه عسل و سرعت بالا و پایین رفتن حباب های داخل شیشه و یا میزان کش آمدن عسل روشی اشتباه است زیرا شرایط محیطی در این مورد نقش اساسی دارد.
  • همواره عسل را از فروشگاه های معتبر با نام های شناخته شده خریداری کنید و از خرید عسل از افراد دوره گرد جدا خودداری نمایید.
  • ذائقه های گوناگون از عسل های خاصی لذت می برند. خوشبختانه شرکت عسل به نیک که هدفی جز رضایت مصرف کنندگان عزیز دنبال نمی کند با ترکیب عسل ها یا منشا گیاهی متفاوت

محصولی را به بازار ارایه نموده که معجونی از چند نوع عسل با منشا گیاهی متفاوت و مقبول هر سلیقه ای است.

  •  رنگ عسل نمیتواند ملاکی برای طبیعی بودن یا نبودن آن باشد چرا که عسل بر حسب اینکه متعلق به کدام منطقه و کدام گل باشد رنگی متفاوت دارد. طیف رنگ عسل از سفید به انواع زرد( زرد نارنجی- زرد مایل به سبز) کهربایی، عقیقی مایل به قرمز و حتی قهوه ای متغیر است. در برخی موارد زنبور از گیاهان و گل های تیره و در برخی مناطق نیز زنبور از گل های کم رنگ تر و ملایم تر برای تولید شهد استفاده میکند، درنتیجه رنگ عسل تولید شده نیز متفاوت خواهد بود. بنابراین نمی توان رنگ عسل را دلیلی بر طبیعی یا مصنوعی بودن آن تلقی کرد.
نوع عسل رنگ
عسل اقاقیا سفید
عسل بهار نارنج زرد طلایی
عسل جنگل های مازندران زرد مایل به سبز
عسل آویشن عقیقی قرمز
عسل کنار قرمز مایل به قهوه ای

عسل مقوی مغز و اعصاب را می شناسید؟

خواص درمانی عسل گز انگبین به نیک

عسلی که از گل گیاه گون به دست می‌آید خواص درمانی گیاه گون را نیز در خود دارد. عسل انگبین که از گیاه گون به دست می آید دارای رنگ زرد مایل به سبز است . با گنجاندن این عسل در برنامه غذایی می‌توانید از خواص درمانی و شفابخش این عسل برای درمان سرفه و گلودردهای ناشی از سرماخوردگی در فصل پاییز استفاده کنید. از مخلوط این عسل در آب ولرم و چند قطره آبلیموی طبیعی معجونی به دست خواهد آمد که شما را در طول فصل سرد سال از انواع سرماخوردگی و یا گلودرد واکسینه خواهد کرد. بهترین زمان مصرف آن صبح، نیم ساعت قبل از صرف صبحانه می باشد. عسل انگبین یکی از عسل‌هایی است که تاثیر مستقیم بر افزایش آرامش و ریلکسی اعصاب دارد و در طب سنتی، به عنوان مقوی مغز و اعصاب شناخته شده است و برای عفونت های عمومی بدن و پانسمان زخم های بستر مفید است. علاوه بر این، مصرف عسل انگیبین به زنانی که دوره‌ قاعدگی دردناکی دارند توصیه می‌شود، زیرا با مصرف روزانه این عسل در روزهای قاعدگی می‌توان تا حد زیادی بر دردهای شکمی ناشی از قاعدگی غلبه کرد.

عسل چهل گیاه، معجون شفابخش

عسل چهل گیاه به نیک

این عسل مخلوطی است از شهد گیاهانی دارویی مانند گشنیز،گون، آویشن، یونجه، آفتابگردان، شبدر و…که به علت وجود شهد گلهای متفاوت دارای خواص گوناگونی می باشد.گیاه گشنیز با گلهای سفید رنگ خود شهدی به زنبور میدهد که عسلی به رنگ قرمز مایل به قهوه ای با بویی معطر و طعمی تند از آن به وجود می آید.

عسل حاصل از گیاه گون با گلهای سفید رنگش، به رنگ زرد مایل به سبز با طعمی منحصر به فرد و عالی است.گیاه آویشن با گلهای سفید و صورتی خود عسلی به رنگ قرمز عقیقی و بسیار معطر و خوش طعم می دهد.گیاه یونجه نیز با گلهایی به رنگ قرمز مایل به بنفش عسلی به رنگ زرد طلایی با طعم و بویی ملایم دارد.گیاه آفتابگردان نیز با گلهای زیبای خود عسلی به رنگ زرد طلایی با طعم و بویی ملایم و گیاه شبدر با گلهای بنفش و سفید، عسلی به رنگ زرد روشن با طعمی خوش آیند دارد.  از مجموعه این عسل ها با رنگ و طعم های عالی معجونی به نام عسل چهل گیاه به رنگ زرد مایل به قرمز تا قهوه ای به وجو به می آید.

از خواص دارویی عسل چهل گیاه می توان به درمان بیماری های معده.کلیه وکبد و پروستات اشاره کرد. همچنین به دلیل مقوی و انرژی زا بودن، مصرف آن برای مادران باردار و شیرده توصیه میشود. عسل چهل گیاه، آرام بخش و ملین و تقویت کننده اعصاب و ماهیچه های بدن می باشد و ضعف جسمی و جنسی را برطرف می کند و همچنین جهت تقویت بینایی چشم تجویز می شود.

مصرف مداوم عسل چهل گیاه به همراه چند قطره آبلیموی تازه در درمان سرماخوردگی و سینوزیت بسیار مورد توجه و سفارش پزشکان است. .همچنین این عسل به علت دارا بودن انواع آنزیم ها عروق بدن را باز نموده و از انسداد انها جلوگیری می کند. آزمایشات صورت گرفته نشان می دهد بعد از مصرف این عسل تمامی باکتری های معده بزرگ کشته شده و محیطی عاری از هر نوع میکروب، برای رشد و نمو باکتریهای جدید جهت تخمیر و جذب مواد غذایی به وجود می آورد. همچنین  این معجون شفابخش برای مصرف بیماران دیابتی توصیه میشود. زیرا به علت وجود قندهای طبیعی مانند فروکتوز و گلوکوز و جذب ساده آن می توانند از عسل چهل گیاه به عنوان شیرین کننده استفاده نمایند.

 

جالب است بدانید که …
  • برای تهیه و فرآوری هر کیلوگرم عسل طبیعی، زنبور عسل باید ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار بار شهد جابه جا کند و از ۱۰ میلیون گل، شهد برداشته و مسافتی برابر هفت مرتبه چرخش به دور کره زمین بپیماید.
  • عمر یک زنبور عسل کارگر حدود ۴۵ روز است که طی آن هیچ گاه نمی خوابد!
  • عمر مفید یک زنبور ملکه سه تا پنج سال می باشد و این تفاوت فقط به خاطر نوع تغذیه ملکه بوده که صرفا از ژله رویال استفاده می کند. ژله روبال محصولی داخلی بوده یعنی در داخل کندو تولید میشود و توسط غدد حلقوی زنبور کارگر تولید و در اختیار ملکه قرار داده می شود. به این محصول اکسیر جوانی نیز گفته میشود.
  • عسل طبیعی تنها ماده ای غذایی است که هرگز فاسد نمی شود و نیرومندترین و خطرناک ترین میکروب ها را در کمتر از ۴۸ ساعت نابود می کند به همین دلیل بهترین آنتی بیوتیک خوراکی طبیعی است که هیچ آسیبی به بدن نمی رساند.
  • به علت کلوییدی بودن عسل طبیعی نور به طور مستقیم از آن عبور نکرده و نمی توان تصاویر را از پشت شیشه آن مشاهده کرد.
  • هر زنبور عسل در طول زندگی خود در صورتی که شرایط مساعد باشد و از هر بلای طبیعی و غیرطبیعی جان سالم بدر برد تنها می تواند یک قاشق مرباخوری عسل فراهم کند.
  • زنبورعسل با تمام کوچکی پیکرش دارای دو معده است؛ معده ی اول کیسه عسلی نام دارد و شهد گل ها به آن وارد شده و به عسل تبدیل میشود و زنبور با خرطوم خود آن را به سلول های مومی شکل می ریزد و در آن را با موم های ویژه پلمپ می کند. در معده ی دوم زنبور، فرآیند گوارش انجام می شود!
  • میزان ساکارز در عسل طبیعی در ایران نباید بالاتر از 5 باشد.
  • خوردن 100 گرم‌ عسل در روز مي‌تواند به شما ‌انرژي ‌اي برابر با 330 كالري بدهد.
  • عسل حاوی انواع مواد معدنی مانند کلسیم و پتاسیم، آهن و فسفر و منیزیم می باشد و سرشار از ویتامین های مختلف است که از مهمترین آنها انواع ویتامین B و ویتامین C می باشد.
  • اگر با مشكل كمبود آهن خون مواجه هستيد، حتماً در وعده صبحانه عسل بخوريد.
  • اگر عسل‌تان شكرك زد، نگران نباشيد. مي‌توانيد به راحتي و با قرار دادن شيشه عسل درون يك ظرف آب بر روی حرارت ملایم اجاق، به حالت اولش برگردانيد.

 

با این ماسک خانگی به پوستتان انرژی ببخشید. ویتامین های موز به عنوان بهبود دهنده پوست و موثر در کاهش چین و چروک ها شناخته می شوند. موز ،پوست را تغذیه می کند و عسل آن را نرم کرده ، رطوبت پوست را حفظ می کند و درخشش طبیعی به آن می بخشد و آب لیموترش پوست را پاکسازی کرده ، مانع به وجود آمدن جوش و آکنه می شود .

برایه تهیه این ماسک یک موز رسیده را له کرده و با یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری آب لیمو ترش مخلوط کنید. ماسک را به مدت ۲۰ دقیقه روی صورت قرار داده سپس با آب سرد بشویید.

منبع: عسل، گنجینه شفابخش-تالیف علیرضا مقیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *